Kodėl verta skaityti savo vaikams? 2022-08-05 – Paskelbta: Skaitymo skatinimas

 Jeigu esate prisiekęs skaitytojas ar skaitytoja, jūsų įtikinėti nereikės – ko gero, tiesiog norėsite dalytis knygų skaitymo džiaugsmais su savo vaiku. Tačiau jei skaityti vaikui (ypač visai mažyliui) reikalauja tiek kantrybės ir nusiteikimo, kad susimąstote, ar verta, pabandysiu pateikti kelis rimtus argumentus, kodėl tikrai taip!

  1. Skaitymas plečia vaiko žodyną

Naujų žodžių savo gimtąja kalba mokomės visą gyvenimą, bet niekada to nedarome taip intensyviai kaip vaikystėje. O mums tenkanti užduotis didžiulė – tyrimai rodo, kad suaugęs gimtakalbis lietuviškai moka apie 62 000 žodžių. 62 000! Ir labai didelę dalį jų išmokstame tarsi nejučia, klausydami mus supančios kalbos ar skaitydami. Visgi kad susirinktume platų žodyną, pirmiausiai turime susidurti su naujais žodžiais – reikia, kad mūsų kalbinėje aplinkoje nuskambėtų (ir bent kelis kartus atsikartotų, juk pirmą kartą išgirdę žodį, vargiai jį išmoksime) vis kiti, vis sudėtingesni žodžiai, kad tie žodžiai būtų kontekste, leidžiančiame mums juos suprasti ar kad kas nors mums juos paaiškintų. Todėl skaitymas yra nepamainomas vaikų žodynui plėsti: skaitydami vaikai girdi daug įvairių žodžių skirtinguose kontekstuose, dažnai mato ir paaiškinančias iliustracijas, o skaitantis suaugęs yra šalia ir skiria vaikui savo dėmesį.

Galėtų atrodyti, kad vaikas gali lygiai taip pat mokytis naujų žodžių, kai su juo žaidžiame ar drauge žiūrime filmus. Tačiau tyrimai rodo, kad tai nėra tiesa. Televizoriaus žiūrėjimas neturi jokio reikšmingo poveikio ar, anot kitų mokslininkų, netgi daro neigiamą įtaką vaiko žodyno dydžiui. Kodėl taip yra? Įsijungę televizorių ar filmą mes mažiau kalbamės tarpusavyje, o būtent iš bendravimo mokomasi daugiausiai. Tiesiog žaisdami drauge ar kalbėdamiesi mes nevartojame tiek žodžių, kiek galėtume perskaityti knygose.

Jei sutariame, kad skaitymas lemia žodyno dydį, gali kilti klausimas, kodėl žodyno dydis toks svarbus. Žodyno dydis turi itin didelę reikšmę mokantis skaityti – norėdami suprasti tekstus vaikai pirmiausiai turi turėti sukaupę platų žodyną. O savo ruožtu skaitymas yra kertinis gebėjimas mokantis praktiškai bet kurio akademinio dalyko. Žodyno dydis prognozuoja sėkmę mokantis (tiek mokykloje, tiek universitete). Vėlesni vaiko akademiniai gebėjimai, ypač teksto suvokimo, gali būti puikiai nuspėjami iš to, koks buvo vaiko žodyno dydis, kai vaikui tebuvo vos 16 mėnesių. Tuo tarpu moksleivių žodyno dydis labai stipriai veikia vėlesnius akademinius pasiekimus universitete. Taigi mažylio žodyno dydis padeda rimtus pamatus ateities mokslams, kad ir ko vaikas norėtų mokytis.

  1. Skaitydamas vaikas mokosi ne tik naujų žodžių, bet ir kalbos apskritai

Vaikai, kuriems skaitoma daugiau, ir patys kalba ilgesniais, sudėtingesniais sakiniais, vartoja sudėtingesnes gramatines formas. Taip pat vaikai mokosi, ko tikėtis iš teksto ar pasakojimo struktūros, o tai vėliau jiems padės mokantis skaityti patiems.

  1. Skaitymas drauge skatina vaiką ir toliau skaityti

Vaikas, kuriam skaitome, gali atrasti skaitymo malonumą. Taip užsisuka pozityvus ciklas – vaikas susidomėjęs, noriai skaito, įsitraukia – tuomet toks vaikas iš skaitymo daug ir gauna. Jei vaikai moka daug žodžių, jie lengvai supranta istorijas, ilgiau išlaiko dėmesį, todėl mielai skaito dar daugiau. Skaitymas tampa įprasta veikla, neatsiejama gyvenimo dalimi, taigi tikėtina, kad toks vaikas mielai ims knygą į rankas ir toliau – užaugęs ir pats išmokęs skaityti.

dr. Laura Vilkaitė-Lozdienė, lingvistė

Alloway, T. P., Williams, S., Jones, B., & Cochrane, F. (2014). Exploring the Impact of Television Watching on Vocabulary Skills in Toddlers. Early Childhood Education Journal, 42(5), 343–349. https://doi.org/10.1007/s10643-013-0618-1

Bleses, D., Makransky, G., Dale, P. S., Højen, A., & Ari, B. A. (2016). Early productive vocabulary predicts academic achievement 10 years later. Applied Psycholinguistics, 37(6), 1461–1476. https://doi.org/10.1017/S0142716416000060

Milton, J., & Treffers-Daller, J. (2013). Vocabulary size revisited: The link between vocabulary size and academic achievement. Applied Linguistics Review, 4(1), 151–172. https://doi.org/10.1515/applirev-2013-0007

Nathanson, A. I., & Rasmussen, E. E. (2011). TV Viewing Compared to Book Reading and Toy Playing Reduces Responsive Maternal Communication with Toddlers and Preschoolers. Human Communication Research, 37(4), 465–487. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2011.01413.x

Patterson, J. L. (2002). Relationships of expressive vocabulary to frequency of reading and television experience among bilingual toddlers. Applied Psycholinguistics, 23(4), 493–508. https://doi.org/10.1017/S0142716402004010

Rescorla Leslie. (2005). Age 13 Language and Reading Outcomes in Late-Talking Toddlers. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 48(2), 459–472. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2005/031)

Vaisėtaitė, E. (2020). Irish Lithuanian L1: Vocabulary Size and Signs of Its Attrition.
Taikomoji Kalbotyra, 14, 116–132. https://doi.org/10.15388/Taikalbot.2020.14.9

 

Knygos 0-2 m. amžiaus vaikams 

Knygos 3-5 m. amžiaus vaikams