Kodėl verta savo vaikui pradėti skaityti kuo anksčiau? 2022-08-12 – Paskelbta: Skaitymo skatinimas – Žymės: ,

Dažnai, atrodo, sutariama, kad skaityti knygas vaikams yra svarbu, juk dovanojame jiems prasmingą laiką drauge, plečiame jų žodyną ir atveriame jiems naujus pasaulius. Tačiau kaip su skaitymu kūdikiui? O nenusėdinčiam metinukui ar kaprizingam dvimečiui? Iš tiesų mūsų intuityviai jaučiamą skaitymo naudą mokslininkai gali išmatuoti ir jie sutartinai siūlo pradėti skaityti vaikui kuo anksčiau.

Daugybė tyrimų rodo, kad ankstyvasis dvejų–trejų metų vaiko žodynas aiškiai priklauso nuo to, kiek jam skaitoma. Kuo daugiau vaikui skaitome, tuo daugiau žodžių jis moka. O dvimečio žodyno dydis leidžia prognozuoti, koks bus to vaiko žodyno dydis aštuonerių. Tai reiškia, kad jau tokiame ankstyvame amžiuje padedame stiprius pamatus vaiko kalbiniams gebėjimams ir tam, kaip jie vystysis toliau. Jei vien šis argumentas neįtikina, galiu pateikti ir kelis kitus. Ištyrus porą tūkstančių danų vaikų paaiškėjo, kad jų žodyno dydis ankstyvoje vaikystėje (iki 30 mėnesių amžiaus) leido nuspėti jų sėkmę šeštoje klasėje, ypač teksto suvokimo gebėjimus. Šie gebėjimai tikrai neapsiriboja gimtosios kalbos pamokomis – juk daugumos dalykų mokykloje mokomės skaitydami vadovėlius. Matematinius gebėjimus vaikystės žodyno dydis prognozavo taip pat, tiesa, kiek menkiau. Taigi pasikartosiu – dvimečio žodyno dydis gali aiškiai prisidėti prie vėlesnių akademinių ir kognityvinių pasiekimų, būti jų pamatas, o žodyno dydis labai priklauso nuo to, kiek vaikui skaitoma.

Mokslininkai yra atsakę ir į klausimą, kada pradėti skaityti savo vaikui. Pradėjus skaityti iki trejų, skaitymas drauge turi aiškios teigiamos įtakos vaiko kalbiniams gebėjimams. Visgi stipriausiai ta įtaka jaučiama, kai pradedama skaityti vaikams iki vienerių metų – taigi patiems mažiausiesiems. Jų kalbinis formavimasis dar tik prasideda, todėl apsupti juos turtinga, įvairia kalba itin svarbu.

dr. Laura Vilkaitė-Lozdienė, lingvistė

 

 

Bleses, D., Makransky, G., Dale, P. S., Højen, A., & Ari, B. A. (2016). Early productive vocabulary predicts academic achievement 10 years later. Applied Psycholinguistics, 37(6), 1461–1476. https://doi.org/10.1017/S0142716416000060

Dunst, C. J., Simkus, A., & Hamby, D. W. (2012). Relationship between age of onset and frequency of reading and infants’ and toddlers’ early language and literacy development. Center for Early Literacy Learning, 5(3), 1–10.

Farrant, B. M., & Zubrick, S. R. (2013). Parent–child book reading across early childhood and child vocabulary in the early school years: Findings from the Longitudinal Study of Australian Children. First Language, 33(3), 280–293.

Marjanovič-Umek, L., Fekonja-Peklaj, U., & Sočan, G. (2017). Early vocabulary, parental education, and the frequency of shared reading as predictors of toddler’s vocabulary and grammar at age 2;7: A Slovenian longitudinal CDI study*. Journal of Child Language, 44(2), 457–479. https://doi.org/10.1017/S0305000916000167

Naudingos nuorodos:

Knygos 0-2 m. vaikams