Ko tikėtis skaitant mažam vaikui? 2022-08-19 – Paskelbta: Skaitymo skatinimas

Kalbant apie skaitymą patiems mažiausiems, žodis skaityti gali klaidinti. Nereikėtų įsivaizduoti, kad atsiversite klasikinių pasakų knygą, o jūsų metinukas, sulaikęs kvapą, klausysis. Skaitymas kūdikiui – tai knygelių vartymas drauge. Tos knygelės gali būti bežodės, paveikslėlių ar net medžiaginės. Pamažu procesas keičiasi ir knygelės „auga“. Net vaiko mokymasis versti puslapius, noras tyrinėti, užversti ir vėl atversti – tai skaitymo proceso dalis, kuria reikia džiaugtis. Kartu rodyti paveikslėlius, kurti trumpas istorijas ar leisti garsus – visa tai taip pat yra skaitymas!

Galite drąsiai pritaikyti knygeles savo vaikui – skaityti mažyliui tik sakinį iš puslapio ar visiškai supaprastinus atpasakoti žinomos knygelės siužetą. Kai kurie tyrėjai net teigia, kad kalbinei raidai ne tiek svarbu pats skaitymas, kiek kalbėjimas apie tai, ką skaitai. Aptarti, aiškintis, klausti, rodyti, atsakyti, svarstyti apie alternatyvas – visa tai, priklausomai nuo vaiko amžiaus, yra puiku! Klausiant, aiškinantis sužadinamas didesnis vaiko susidomėjimas skaitymu, o vaiko susidomėjimas itin svarbus veiksnys norint, kad skaitymas augintų vaiko žodyną. Suaugusiojo ir mažo vaiko dalijimasis knyga stimuliuoja daugiau kalbėti(s), todėl skaitydami su vaikais bendraujame su jais daugiau nei drauge žaisdami ar tiesiog sukdamiesi kasdienėje rutinoje.

Tačiau nereikėtų pernelyg nervintis, jei jūsų godus mažasis skaitytojas-klausytojas tam tikru metu visiškai nenori aptarti, klausinėti ar būti klausinėjamas, o nori (ir reikalauja) tik girdėti tą pačią istoriją dar ir dar, neleisdamas praleisti ar pakeisti nė žodžio. Tyrimai rodo, kad norėdami išmokti naują žodį, turime jį perskaityti bent 10 kartų. Skaitydami vėl ir vėl padedate vaikui susikurti puikias sąlygas išmokti, prisiminti tuos naujus žodžius, jų vartojimo niuansus, žodžių junginius, kuriuos naujieji žodžiai sudaro. Taigi nepaisant to, koks didelis kantrybės išbandymas tai gali būti, nepatingėkite pasiimti tą knygą dešimtą, dvidešimtą ar trisdešimtą kartą.

O svarbiausia – žiūrėkite į skaitymą kaip į laiką drauge, erdvę santykiui ir pokalbiui, dienos metą, kurios laukiate ir jūs, ir vaikas. Tai neturėtų būti sąmoningas pliuso užsidėjimas, greičiau smagus laiko leidimas dviese. Ar trise, jei skaičiuosime ir knygą.

dr. Laura Vilkaitė-Lozdienė, lingvistė

 

Clemens, L. F., & Kegel, C. A. T. (undefined/ed). Unique contribution of shared book reading on adult-child language interaction. Journal of Child Language, 1–14. https://doi.org/10.1017/S0305000920000331

Malin, J. L., Cabrera, N. J., & Rowe, M. L. (2014). Low-income minority mothers’ and fathers’ reading and children’s interest: Longitudinal contributions to children’s receptive vocabulary skills. Early Childhood Research Quarterly, 29(4), 425–432. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2014.04.010

Pellicer-Sánchez, A., & Schmitt, N. (2010). Incidental vocabulary acquisition from an authentic novel: Do Things Fall Apart? Reading in a Foreign Language, 22(1), 31–55.

Salo, V. C., Rowe, M. L., Leech, K. A., & Cabrera, N. J. (2016). Low-income fathers’ speech to toddlers during book reading versus toy play*. Journal of Child Language, 43(6), 1385–1399. https://doi.org/10.1017/S0305000915000550

Naudingos nuorodos:

Knygos 0-2 m. vaikams

Knygos 3-5 m. vaikams